خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





    خوابگردی (Sleepwalking)
     
      خوابگردی (Sleepwalking) یک اختلال خواب است. فرد در حالی که  خواب است، راه می رود یا به فعالیت های دیگر می پردازد. این اختلال به راه رفتن در خواب هم معروف است.
     
    خواب دارای چرخه طبیعی است که شامل دو خواب  متعارف (NREM) و متناقض (REM) می باشد. خواب متعارف (NREM)  دارای چهار مرحله است. 1- خواب آلودگی، 2- خواب سبک، 3- خواب متوسط و 4-  خواب عمیق.
     
    در طول شب، چند چرخه خواب متعارف (NREM) و چند چرخه خواب متناقض (REM) وجود دارد. اما اختلال  خوابگردی (Sleepwalking) اغلب در طول خواب متعارف (NREM)، و در مراحل 3 یا مرحله 4 یعنی خواب متوسط و عمیق در در اوایل شب رخ می دهد،همچنین در خواب متناقض (REM)  در صبح نیز دیده می شود.  خوابگردی (Sleepwalking)  انواع مختلف دارد. می تواند نشستن ساده با ظاهری بیدار داشته باشد یا فرد راه برود و یا حتی فعالیت های پیچیده تر مانند حرکت مبلمان، رفتن به حمام، پانسمان و آوردن لباس به شیوه و فعالیت های مشابه باشد. برخی از افراد حتی در طول  خوابگردی با ماشینشان رانندگی می کنند. مدت خوابگردی نیز متفاوت است. می تواند چند ثانیه تا 30 دقیقه و یا حتی بیشتر باشد.  اگر فرد در حال خوابگردی را بیدار کنید، خطری تهدیدش نمی کند، اما  بعد از اینکه بیدار شود، برای مدت کوتاهی سرگردان می باشد و نمی تواند موقعیت زمانی یا مکانی خود را تشخیص دهد. برخی به غلط تصور می کنند که فرد در حال خوابگردی نمی تواند مجروح شود. در حالی که صدمات و آسیب هایی همچون قطع اعضا بدن در هنگام خوابگردی بسیار شایع است. راه رفتن در خواب در هر سنی رخ می دهد، اما اغلب در کودکان 6 تا 12 سال مشاهده می شود. البته در بزرگسالان یا افراد سالمند نیز این اختلال وجود دارد.
     
     نشانه های  خوابگردی (Sleepwalking)
     
    1- باز بودن چشم در هنگام خواب
     
    2-  داشتن صورتی بی تفاوت و بی روح در خواب
     
    3- راه رفتن در طول خواب
     
    4- هر نوع فعالیت دقیق در طول خواب
     
    5- سردرگمی، گیجی بعد از بیداری
     
    6- صحبت کردن غیر قابل درک و به دور از هر نوعی هدف
     
    نشانه های خوابگردی
    بهترین درمان برای خوابگردی پیشگیری از آن و تغییر سبک زندگی مثل اجتناب از مصرف الکل و کافیین است. همچنین استفاده از آرامبخش هم به منظور افزایش کیفیت خواب تاثیر مقبولی داشته. خواب به موقع و همچنین اجتناب از خوراک محرک شامگاهی و ورزش در طول روز می تواند به خوابگردها کمک کند. مصرف سیگار در تشدید علایم موثر است. دوش قبل از خواب و مدیتیشن و مطالعه و استفاده از نور خورشید در طول روز هم در پیشگیری موثر هستند. 

     


    این مطلب تا کنون 17 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : خواب ,خوابگردی ,تواند ,sleepwalking ,nrem ,فعالیت , خوابگردی sleepwalking ,متعارف nrem ,خواب متعارف ,وجود دارد ,خواب متناقض ,

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر